Logo UKF
Workshop ,, Kroky dramatickej výchovy k utváraniu elementárnej gramotnosti“

Katedra pedagogiky v spolupráci s Mestským úradom v Nitre, Krajským školským úradom a MŠ na ul. Zvolenská dňa 9.11.2011  realizovala workshop na tému ,,Kroky dramatickej výchovy k utváraniu elementárnej gramotnosti“. Podujatie sa konalo v rámci Týždňa vedy a výskumu na Slovensku 2011. Katedra pedagogiky touto cestou chcela upriamiť pozornosť na miesto pedagogickej vedy v riešení aktuálnych problémov výchovy detí predškolského a mladšieho školského veku a v príprave učiteľov pre uvedené vekové kategórie detí. Workshop bol súčasťou cyklu odborno-metodických stretnutí  učiteľov katedry pedagogiky PF UKF v Nitre, ktorý katedra pedagogiky organizuje už  niekoľko rokov.
Cyklus odborných podujatí s názvom „Mosty“ má za cieľ spájať učiteľov vysokej školy s učiteľmi tých stupňov škôl, pre ktoré pripravujú svojich študentov. Sú to imaginárne mosty, ktoré spájajú pedagogickú teóriu s pedagogickou praxou a predstavujú priestor pre vzájomné odborné i ľudské obohacovanie sa účastníkov. Ako to konštatovali v závere podujatia všetci účastníci, i v tomto roku bol plánovaný zámer stretnutia naplnený.
Hlavným bodom programu podujatia bolo prostredníctvom praktických činností z oblasti tvorivej dramatiky (dramatickej výchovy) – hrami, cvičeniami, improvizáciami – motivovať učiteľky ako možno hľadať, objavovať a hlavne využívať prvky a metódy tvorivej dramatiky v procese utvárania elementárnej gramotnosti. Utváranie elementárnej gramotnosti nebolo vybrané náhodne. Táto téma mala podporiť význam osvojovania si pregramotnosti a gramotnosti deťmi v MŠ a v 1.ročníku ZŠ z hľadiska ich ďalšieho edukačného vývinu.
Workshop bol rozdelený do dvoch kľúčových častí: teoreticko - odbornej, v rámci ktorej vystúpila prof. PhDr. V. Kurincová, CSc. (vedúca KPg, PF UKF v Nitre) s príspevkom ,,Vytváranie šancí: gramotnosť ako cesta k porozumeniu sveta“. Druhú časť workshopu- praktickú - viedla PaedDr. D. Kollárová, PhD., ktorá realizovaním aktivít s hovoreným slovom, cvičení zameraných na nonverbálnu komunikáciu a praktických ukážok využívania jednoduchých hrových pomôcok priblížila prítomným význam, úlohy a podporovanie dramatickej výchovy prostredníctvom  tvorivej aktívnej činnosti. Cenným doplnkom  praktických ukážok bol aj tlačený metodický materiál k otázkam dramatiky, ktoré pani Dr. Kollárová pre účastníkov pripravila.
K riešenej problematike prispeli i pani PaedDr. Z. Farkasová, ktorá oboznámila prítomných s výsledkami školskej inšpekcie z oblasti rozvíjania jazykovej gramotnosti detí predškolského veku a pani PaedDr. I. Hrnčárová, ktorá pozitívne hodnotila realizáciu tohto, i predchádzajúcich spoločných seminárov. Osobitná vďaka bola vyslovená pani riaditeľke MŠ na Zvolenskej ulici za poskytnutie a vytvorenie vhodného prostredia na realizáciu workshopu.
Pracovné stretnutie prebiehalo za aktívnej účasti pani učiteliek materských a základných škôl, zástupcov Mestského úradu, Krajského školského úradu, Školského inšpekčného centra a študentov odboru Predškolská a elementárna pedagogika PF UKF v Nitre. Organizačne sa na workshope podieľali PaedDr. Jana Hanuliaková, PhD. (moderovanie) a PaedDr. J. Trníková, PhD. (technické zabezpečenie). 
Všetci vyjadrili presvedčenie, že len spoločnými silami je možné riešiť problémy, ktoré existujú v súčasnej pedagogickej praxi. Tie sú späté i so skutočnosťou, že školské triedy sú čo do zloženia žiakov veľmi heteronómne. Workshop svojím obsahom nadväzoval i na výskumný projekt VEGA 1/0184/11 Diverzita školskej populácie ako objekt pedagogickej vedy a východisko inovácií v súčasnej škole, ktorý sa v súčasnosti rieši na Katedre pedagogiky PF UKF v Nitre.