Logo UKF
Workshop

<< Prev - Next >>

WORKSHOP



Ponuka workshopov je vytvorená pre pedagogických a odborných zamestnancov, študentov i ostatných záujemcov.

Menu of workshops are designed for teaching and professional staff, students and other interested parties. Official languages of workshops are Slovak and Czech.


  

 

Miestnosť 306

Miestnosť 308

Miestnosť 319

Miestnosť 321

8:30 – 10:30

Vytváranie pozitívnej sociálnej atmosféry a klímy v integrovanej triede prostredníctvom DRAMATO-ARTEFILETICKÝCH AKTIVÍT

STREET ART
 tvůrčí aktivita jako prostředek tvorby a zlepšování skupinových vztahů

BIBLIOTERAPIA
ako hra slov

POZOR NA KYBERŠIKANU!

 

10:45 – 12:45

TVORBA PROJEKTOV a ich využite pre potreby školy

Školská mediácia

PSYCHOMOTORIKA
jako prostředek rozvoje
pozornosti v edukačním
procesu na ZŠ

Diagnostika čítania starších
 nový test

ČÍ(s)TA

 

14:00 – 16:00

FILOZOFIA PRE DETI

Individuálna pedagogická DIAGNOSTIKA ŠKOLSKEJ SPÔSOBILOSTI
die
ťaťa v kontexte diverzity školskej triedy

VYUČOVANIE CHARAKTERU

EDUKÁCIA
ŽIAKOV S 
ĽMD
(
ľahkými mozgovými dysfunkciami)



Biblioterapia ako hra slov (PaedDr. D. Kollárová, PhD.)

Anotácia:
Biblioterapiu v podmienkach školy môžeme využívať ako podpornú terapiu knihou, textom, slovom. V mnohých príbehoch deti ľahko nájdu samy seba, svoje vlastné problémy. Hrami, cvičeniami a improvizáciami si priblížime konkrétne metodické kroky receptívnej (počúvanie) aj expresívnej (vlastná tvorba) biblioterapie, ktorými môžeme vychovávať detského čitateľa a zároveň žiakov konfrontovať s problémami, ktoré prináša školské alebo sociálne prostredie. Ťažiskom tvorivej dielne bude hra so zvukom, slovom, rýmom, rytmom, príbehom, ale aj čítanie a počúvanie, ktoré môže byť rovnako prospešné pre učiteľa aj pre dieťa.
 

Filozofia pre deti (PaedDr. G. Pintes, PhD.)

Anotácia: Program Filozofie pre deti - pôvodne vypracovaný profesorom filozofie M.Lipmanom - predstavuje jednu z veľmi efektívnych možností na rozvoj myslenia deti od predškolského veku až po dospelosť. V konkrétnejšej podobe ide o cielené rozvíjanie kritického, tvorivého a angažovaného myslenia. Program P4C je málo štruktúrovaný, z čoho vyplýva jeho širokospektrálne využitie, ako aj aplikácia rôznych spôsobov realizácie. Spoločnou črtou rôznych možností využitia je diskusná forma rozvíjania komplexu dimenzií myslenia. Výsledky programu P4C je možné predpokladať pri dlhodobom pôsobení, preto prostredníctvom workshopu si za cieľ staviame len prvotné predstavenie programu cteným záujemcom. Čas, ktorý budeme mať k dispozícii plánujeme využiť na stručný teoretický vstup - predstavenie programu – ako aj na praktickú ukážku (formou diskusného bádania vo vybranej oblasti). K workshopu P4C očakávame skupinu záujemcov, tvorenú z 12 - 20 osôb, ktorí sa budú chcieť aktívne zúčastniť aj filozofickej diskusie.
 

Vytváranie pozitívnej sociálnej atmosféry a klímy v integrovanej triede prostredníctvom dramato-artefiletických aktivít (PaedDr. V. Beliková, PhD. – Mgr. A. Dufeková)

Anotácia: Cieľom workshopu je poukázať na význam a vplyv pozitívnej sociálnej atmosféry a klímy na edukačný proces v podmienkach integrácie. Prostredníctvom dramato-artefiletických aktivít vieme vytvárať pozitívne sociálne prostredie a prekonávať sociálne bariéry vyplývajúce z integračného procesu. Dramato-artefiletika spočíva v tvorivom a zážitkovom pojatí edukácie, ktoré vychádza z pohybových a vizuálnych kultúrnych prejavov. Cieľom je obohacovanie kultúrneho kapitálu žiakov, rozvíjanie ich sociálnych kompetencií, ktoré ovplyvňujú atmosféru a klímu v integrovanej triede. Workshop má praktický charakter, účastníci sa oboznámia technikami, kde na základe vlastného zážitku získajú zručnosti pri vytváraní pozitívnej sociálnej atmosféry a klímy v integrovanej triede.
 

Tvorba projektov a ich využite pre potreby školy (PhDr. H. Zelená, PhD.)

Anotácia: Manažment projektov sa vďaka využívaniu štrukturálnych fondov stal bežnou praxou aj na Slovensku. Stále viac škôl je zapojených do prípravy a implementácie projektov, prostredníctvom ktorých je možné zefektívniť edukačný proces. Vypracovanie projektu  a jeho aplikácia si vyžaduje špecifické vedomosti a zručnosti, ktoré sú zárukou trvalej udržateľnosti projektu do budúcnosti. Cieľom workshopu  i tiež v intenciách Memoranda o celoživotnom vzdelávaní (2000), je sprostredkovať účastníkom workshopu, potrebné vedomosti z oblasti projektového riadenia metódou logických rámcov a ich implementáciu v zmysle pokynov EÚ. Ujasnením si zásad písania jednotlivých súčastí projektu, ako sú: problém, cieľ, postup, hodnotenie, rozpočet, či špecifiká práce projektového tímu, je možné predísť  najčastejším chybám, ktoré sa vyskytujú pri písaní projektov. Prostredníctvom charakteristiky projektových fáz (indikatívne programovanie, identifikácia, formulácia plánu, financovanie, implementácia a realizácia, ukončenie a hodnotenie), a ich aplikáciou v praxi, poukážeme na riešenie konkrétnych edukačných a výchovných problémov.


Pozor na kyberšikanu!
(PaedDr. K. Hollá, PhD.)

Anotácia: Cieľom je informovať o nástrahách a dôsledkoch kyberšikany s praktickými možnosťami riešenia a eliminovania kyberšikany v školskom prostredí. Účastníci budú oboznámení s definíciou kyberšikany a jej dôsledkami. Budú oboznámení s tradičnými príkladmi kyberšikany. Zistia, prečo je kyberšikanovanie nebezpečné. Súčasťou workshopu je projekcia videí. Prostredníctvom praktických stratégií si osvoja ako predchádzať kyberšikane v školskom prostredí. Účastníci workshopu získajú slovníček pojmov online bezpečnosti a metodický materiál (aktivity zamerané na predchádzanie kyberšikane). Obsah workshopu:
-  čo je kyberšikana: ako sa kyberšikana líši od bežného šikanovania, modelové prípady
-  ako predchádzať kyberšikane: nácvik konkrétnych stratégií zvládania a eliminovania online agresie so zameraním na rozvoj empatie a akceptácie.


Diagnostika čítania starších - nový test Či(s)ta (PaedDr. E. Žovinec, PhD.)

Anotácia: Workshop je zameraný na diagnostiku čítania. Workshop ponúka prehľad a analýzu viacerých tradičných testov čítania, ktoré sa využívajú v školách a poradenských zariadeniach. Počas workshopu bude predstavený test ČÍ(s)TA - Čítanie starších (Žovinec, 2012).  Účastníci si môžu test vyskúšať a pozrieť sa na diagnostické profily jednotlivých čitateľov (slabý čitateľ, dyslektik, čitateľ s NKS).


Edukácia žiakov s ĽMD (ľahkými mozgovými dysfunkciami)
(PhDr. V. Gatial, PhD. - PaedDr. J. Gajarská)

Anotácia: Workshop pozostáva z dvoch na seba nadväzujúcich častí. V úvode sú stručne vysvetlené základné fakty o ľahkých mozgových dysfunkciách, a to príčiny, vplyvy na akademický výkon žiaka a jeho život, vplyvy na učiteľa a rodiča, špecifické možnosti výchovy a vzdelávania, mýty o ĽMD, príklady dobrej praxe. Plynule sa prechádza do dialógu so zúčastnenými o problémoch ich praxe v tejto oblasti a ich skúsenostiach. V druhej časti workshopu je zážitkovou metódou predstavený program na vyučovanie žiakov s ĽMD.
 

Vyučovanie charakteru (doc. PhDr. E. Komárik, CSc.)

Anotácia: Workshop pozostáva z vysvetlenia základných postupov vyučovania charakterovým cnostiam, výkladu prísloví ako priameho vyučovania, diskusie k morálnym dilemám, ako náplne vyučovacích hodín,  sokratovského dialógu ako metódy budovania postojov a vzdelávania službou ako nácviku mravného konania.

 
Školská mediácia (Mgr. A. Juhásová, PhD.)

Anotácia:
Workshop je zameraný na problematiku prevencie sociálnej patológie v prostredí školy. Vychádza zo špecifík sociálnej komunikácie vo vzťahoch žiak – žiak (študent – študent), učiteľ – žiak (učiteľ - študent), učiteľ – rodič. Téma workshopu načrtáva možnosti efektívneho zvládania konfliktov v medziľudskej komunikácii, čo výrazne obmedzuje priestor pre vznik závažných sociálno-patologických javov ako je šikana, záškoláctvo a rôzne formy fyzického a psychického ubližovania. Workshop ponúka krátky teoretický exkurz do problematiky a možnosť zážitkovej aktivity.


Individuálna pedagogická diagnostika školskej spôsobilosti dieťaťa v kontexte diverzity školskej triedy (doc. PaedDr. T. Slezáková, PhD.)

Anotácia: Predmetom vzájomnej diskusie budú niektoré aspekty individuálnej diagnostiky školskej spôsobilosti detí v prvých ročníkoch základnej školy, v jej teoretických východiskách i praktických prístupoch. Navrhovaný program workshopu pozostáva z krátkej prednášky a dôraz bude kladený na aktivity zamerané na individuálnu diagnostiku s ukážkami testov.
 

Psychomotorika jako prostředek rozvoje pozornosti v edukačním procesu na ZŠ
(Mgr. T. Louková)

Anotace: V rámci workshopu se účastníci krátce seznámí s teoretickými východisky psychomotoriky, přičemž hlavní pozornost bude věnována praktickým ukázkám. Psychomotorika bude představena jako zábavná výchova pohybem, jejímž cílem je prožitek z pohybu, rozvoj osobnosti po psychické, fyzické i sociální stránce. Nesoustředíme se na výkon, ale na rozvoj tvořivosti, spontánního projevu, kooperace ve skupině, komunikace. V psychomotorice můžeme využít různé netradiční náčiní, např. jogurtové kelímky, víčka od PET lahví, noviny, apod. Využití prvků psychomotoriky může pozitivně ovlivnit edukační proces ve všech předmětech. Zaměříme se především na rozvoj pozornosti u dětí mladšího školního věku.

Street-art   -  tvůrčí aktivita jako prostředek tvorby a zlepšování skupinových vztahů   (Mgr. J. Kratochvílová,PhD. - Mgr. H. Pejčochová)

Anotace: Workshop přináší poznatky o možnostech využití tvůrčí- výtvarné činnosti jako specifického způsobu spolupráce a komunikace.  Klade si za cíl představit formy tvůrčích prací a činností vedoucích k narušení stereotypů chování a jednání členů společnosti (skupiny). Autorky v teoretické i praktické rovině přináší shrnutí zkušeností z pěti předcházejících ročníků festivalu INTEGRA JAM, který je zaměřen na uměleckou spolupráci žáků základních škol, studentů gymnázií, učitelů, studentů učitelství a mentálně hendikepovaných. A umožňují tak nahlédnout do: způsobu a organizace práce heterogenních skupin tvůrců, jejich řízení a směřování a výsledků činností ve vztahové i konkrétní formě. V praktické rovině workshop nabídne ukázky jednotlivých možností použití uměleckých či tvůrčích aktivit k vytváření či zlepšování vnitřní skupinové komunikace a vztahů.

Materiál: Potravinová fólie, barevné izolepy, spreje, čtvrtky, kartóny, zrcátka, provázek, nůžky, barevná modelovací hmota