Logo UKF
Scope and topics

Next >>

SCOPE AND TOPICS


Pedagogická fakulta Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre organizuje v spolupráci
s Pedagogickou fakultou Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, medzinárodné vedecké sympózium

„Medzinárodný dialóg
o pedagogických a psychologických aspektoch edukácie“.

 
Medzinárodné vedecké sympózium sa uskutoční v dňoch 8. – 9.10.2013 v Nitre a koná sa pod záštitou dekanky PF UKF prof. PhDr. Evy Szórádovej, CSc. a dekana PF UJEP doc. PaedDr. Pavla Doulíka, PhD.

Participáciu na organizácii medzinárodného vedeckého sympózia prijali:

  • Katedra pedagogiky PF UKF v Nitre
  • Katedra pedagogickej a školskej psychológie PF UKF v Nitre
  • Katedra pedagogiky PF UJEP v Ústí nad Labem

Sympózium sa uskutoční v rámci projektov:
  • APVV SK-CZ/0109/11 „Psychodidaktické poňatie kurikulárneho a mediačného kontextu edukácie“
  • VEGA 1/0184/11 „Diverzita školskej populácie ako objekt pedagogickej vedy a východisko inovácií v súčasnej škole“
  • KEGA 052 UKF-4/2011 „Budovanie inkluzívneho prostredia v podmienkach vysokej školy“
  • KEGA 021 UKF-4/2012: „Tvorba diagnostickej batérie na hodnotenie čitateľských schopností a rozvoj čítania s porozumením u žiakov sekundárneho vzdelávania"

Vedecké sympózium si kladie za cieľ vytvoriť priestor pre diskusiu odborníkov z radov komunity pedagógov, psychológov i odborových didaktikov o témach a vedeckých problémoch interdisciplinárneho a transdisciplinárneho charakteru ovplyvňujúcich kvalitu a efektivitu výsledkov edukácie.

Predmetom diskusie budú témy a problémy psychodidaktického a neurodidaktického ponímania edukácie a kontext diverzity – rôznorodosti žiackej  a študentskej populácie v proinkluzívnej orientácii výchovy a vzdelávania od materskej školy až po školu vysokú. Zámerom organizátorov je zasadiť rámec diskusie do výskumných výstupov a odborných konotácií významných osobností pedagogiky, psychológie a odborovej didaktiky nielen slovenskej a českej, ale podstatne širšej medzinárodnej proveniencie v pracovných sekciách a workshopoch.

Medzinárodné vedecké sympózium bude zamerané predovšetkým na riešenie nasledujúcich tém:

1.  Psychodidaktické a neurodidaktické poňatie edukácie
(Garant: doc. PhDr. Jiři Škoda, PhD.)
Sekce je zaměřena na příspěvky týkající se využití poznatků z oblasti psychodidaktiky, pedagogické psychologie, aplikovaných neurověd a dalších příbuzných oborů ve vztahu k edukačnímu procesu a evaluaci jeho výsledků. Vítány jsou dále příspěvky, které se věnují metakognitivním strategiím učení a rozvoji autodidaktických přístupů v učení. Diskutována může být rovněž problematika zkoumání a hodnocení efektivity výše uvedených procesů.

2.  Pedagogicko – psychologický rámec vyučovania, kognitívnych a učebných štýlov žiakov a vyučovacích štýlov učiteľov
(Garant: doc. PaedDr. Marcela Verešová, PhD.)
Sekcia sa zameriava na pedagogické a psychologické riešenie problematiky učebných a kognitívnych štýlov žiakov v procese učenia sa, s dôrazom na vyučovací proces, procesy poznávania a sebapoznávania učebných štýlov, kognitívnu edukáciu a problémy metakognície a metakognitívnych stratégií vo vyučovacom procese  smerujúcich
k nadobudnutiu kompetencií pre celoživotné vzdelávanie sa.

3.  Odborová didaktika a jej psychodidaktické kontexty
(Garant: doc. PaedDr. Pavel Doulík, PhD.)
Sekce je zaměřena na příspěvky, které se věnují aplikaci poznatků z oblasti psychodidaktiky a neurodidaktiky v jednotlivých oborových didaktikách. Diskutovány budou zejména moderní soudobé trendy ve výuce jednotlivých oborů a aktuální témata výzkumu v oborových didaktikách – inquiry-based educiation, pedagogical content knowledge, didaktická rekonstrukce učiva apod.

4.  Diverzita  školskej populácie v optike pedagogiky a psychológie

(Garant: doc. PaedDr. Jana Duchovičová, PhD.)
Prezentácie a diskusia v sekcii je zameraná na pedagogické a psychologické výskumy,  riešenia a odborné pohľady na diverzitu a diferenciáciu v edukačnom prostredí všetkých stupňov vzdelávania v intenciách zabezpečovania ekvity. Orientuje sa na teoreticko-koncepčné a filozofické východiská súčasného poňatia diverzity v pedagogickej sfére v medzinárodnom diskurze a ich konotáciu v modernej filozofii edukačného prostredia v SR, varietu školskej populácie a jej relačnú intencionalitu, pripravenosť škôl napĺňať individuálne edukačné potreby detí, žiakov a študentov a jej limity, identifikáciu spôsobov možnej koordinácie rôznorodých požiadaviek kurikula s požiadavkami klientov školy, detekciu úrovne a zvyšovania diagnostických kompetencií učiteľa so zreteľom na stanovenie pedagogickej diagnózy v kontexte diverzity v špecifických edukačných podmienkach školy (MŠ - VŠ), didakticko-psychologické kompetencie učiteľov pre efektívne vyučovacie stratégie a interakčné štýly transformované do pozitívnej školskej klímy, rešpektujúcej diverzitu školskej triedy z pohľadu  rôznej osobnostnej, etnickej, sociálnej determinácie, ale i z pohľadu variety špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb (nadaných, jednotlivcov s poruchami učenia, správania, sociálnymi a emocionálnymi poruchami apod.).
Subsekcia : Pedagogicko-psychologická diagnostika čítania starších
(Garant: PaedDr. Erik Žovinec, PhD.)
je zameraná na aktuálne otázky pedagogickej, špeciálnopedagogickej a psychologickej diagnostiky čítania žiakov sekundárneho vzdelávania a študentov terciárneho vzdelávania. Cieľom subsekcie je výmena skúsenosti odborníkov s diagnostikou čítania (s porozumením) u žiakov s rôznymi ťažkosťami na stredných a vysokých školách. Očakávané sú príspevky týkajúce sa metód diagnostikovania, analýzy chýb v jednotlivých testoch a jazykových skúškach, diagnostických znakov jednotlivých porúch čítania, interpretácie diagnózy dyslexia u starších žiakov, dizajnovanie terapie a poradenstva pre štúdium, kazuistiky dyslektikov na stredných a vysokých školách s dôrazom na diagnostický profil.

5.  Aspekty  inklúzie v predprimárnom, primárnom, sekundárnom a terciárnom vzdelávaní

(Garant: prof. PhDr. Peter Seidler, CSc.)
V kontexte s hlavným zameraním vedeckého sympózia bude sekcia otvorená odborným príspevkom a diskusiám vo vzťahu k proinkluzívnej filozofii edukácie, k teoretickým východiskám, empirickým zisteniam a praktickým skúsenostiam s inkluzívnym vzdelávaním žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a to na všetkých stupňoch vzdelávania. Intenciou organizátorov je vytvoriť priestor na prezentovanie pohľadov na túto aktuálnu pedagogickú problematiku z aspektu pedagógov, riadiacich pracovníkov školy, rodičovskej verejnosti i zo strany žiakov a študentov. Očakáva sa, že rokovanie sekcie rozšíri teoretický obzor zúčastnených, obohatí ich o poznanie skúseností z pedagogickej praxe a bude podnetom pre ďalšie bádania.

Budeme radi, ak prijmete pozvanie  a obohatíte tým náš okruh diskutujúcich v pléne, v sekciách alebo workshopoch.



Faculty of Education, Constantine the Philosopher University in Nitra and Faculty of Education, Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem organize international scientific symposium

“International Dialogue
on Pedagogical and Psychological Aspects of Education“.


International scientific symposium takes place in Nitra, 8. – 9.10.2013. The symposium will be held under the patronage of prof. PhDr. Eva Szórádová, CSc.
Dean of the Faculty of Education, CPU in Nitra and doc. PaedDr. Pavel Doulík, PhD. Dean of Faculty of Education, JEPU in Ústí nad Labem.
 
Participation in the organization of international scientific symposium adopted:

  • Department of Pedagogy FE CPU in Nitra
  • Department of Pedagogy and School Psychology FE CPU in Nitra
  • Department of Pedagogy FE JEPU in Ústí nad Labem
 
The symposium takes place in the framework of projects:

  • APVV SK-CZ/0109/11 „Psychodidactic Notion of Curricular and Mediated Context of Education“
  • VEGA 1/0184/11 ”Diversity of School Population as an Object of Pedagogical Science and Basis of Innovations in Current School”
  • KEGA 052 UKF-4/2011 ”Building an Inclusive Environment in University Environment“
  • KEGA 021 UKF-4/2012: “Creating Diagnostic Battery to Assess Reading Skills and the Development of Reading Comprehension of Students in Secondary Education”

Scientific Symposium aims to create a space for discussion among experts from community of pedagogues, psychologists and field didactics on themes and scientific issues of interdisciplinary and transdisciplinary nature, which affect the quality and efficiency of educational results. Subjects of discussion are issues and problems of psychodidactic and neurodidactic comprehension of education and context of diversity of pupil and student population in pro-inclusive orientation of education from kindergarten to university. Our goal is to pass discussion beyond research tasks and professional connotations of prominent personalities of pedagogy, psychology and didactics not only in Slovakia and Czech Republic, but considerably in wider international provenance in sections and workshop.

The scope of the symposium includes but is not limited to the following major topics:

1. Psychodidactic and Neurodidactic Notion of Education
(Guarantor: doc. PhDr. Jiři Škoda, PhD.)
The section focuses on the contributions concerning the use of knowledge in Psychodidactics, Pedagogical Psychology, Applied Neuroscience and other related fields in relation to educational process and evaluation of its results. We welcome also contributions devoted to metacognitive strategies for learning and development of auto-didactic approaches to learning. Discussed may also be problems of examining and evaluating the effectiveness of the above mentioned processes.

2. Psycho-pedagogical Framework of Teaching, Cognitive and Learning Styles of Pupils and Teaching Styles of Teachers

(Guarantor: doc. PaedDr. Marcela Verešová, PhD.)
Section focuses on pedagogical and psychological meeting the challenges of learning and cognitive styles of pupils in the learning process, with emphasis on the teaching process, cognitive processes and self-knowledge of learning styles, cognitive education and issues of metacognition and metacognitive strategies in the teaching process leading to the acquisition of competences for lifelong learning.

3. Field Didactics and its Psychodidactic Context
(Guarantor: doc. PaedDr. Pavel Doulík, PhD.)
The section focuses on the contributions that deal with the application of knowledge based on Psychodidactics and Neurodidactics in various professional didactics. There will be discussed themes, especially modern contemporary trends in the teaching of disciplines and research themes in field didactics - inquiry-based education, pedagogical content knowledge, educational reconstruction of curriculum, etc.

4. Diversity of School Population in the Optics of Pedagogy and Psychology

(Guarantor: doc. PaedDr. Jana Duchovičová, PhD.)
Presentations and discussion in section focuses on pedagogical and psychological research, solutions and expert views on diversity and differentiation in the educational environment for all levels of education in the intentions of ensuring equity. It focuses on theoretical, conceptual, and philosophical background to the current notion of diversity in educational area in international discourse and their connotation in modern philosophy of educational environment in Slovakia; variety of school population and its relational intentionality; the readiness of schools to meet individual educational needs of children, of pupils and students; and its limits; identification of possible ways of coordinating diverse requirements of curriculum to the requirements of school clients; detection of levels and improving of teacher`s diagnostic competencies with regard to the determination of educational diagnosis in the context of diversity in specific educational terms of schools (kindergarten - university); didactic and psychological competence of teachers for effective teaching strategies and interaction styles transformed into a positive school climate that respects classroom diversity from the perspective of different personality, ethnicity, social determination, but also in terms of variety of special educational needs (gifted, individuals with learning disabilities, behavioral, social and emotional disorders, etc..).

Subsection: Psycho-pedagogical Diagnostics of Reading
(Guarantor: PaedDr. Erik Žovinec, PhD.)
Subsection is focused on current issues of pedagogical, psychological and special pedagogical diagnosis of reading of secondary education pupils and tertiary education students. The aim of the subsection is to exchange experience of experts in the diagnosis of reading (comprehension) of pupils with various difficulties at high schools and universities. The aim of the subsection is to exchange experience of experts in the diagnosis of reading (comprehension) of pupils with various difficulties at high schools and universities. Expected contributions are related to methods of diagnosis, analysis of errors in individual tests, and language trials, diagnostic characters of individual reading disabilities, interpretation of dyslexia diagnosis among older pupils, designing therapy and counseling for study, case study of dyslexic at high schools and universities with emphasis on diagnostic profile.

5. Aspects of Inclusion in Pre-primary, Primary, Secondary, and Tertiary Education
(Guarantor: prof. PhDr. Peter Seidler, CSc.)
In context with the main aim of the scientific symposium, this section will be open to the scientific proceedings and discussions in relation to pro-inclusive philosophy of education, to the theoretical, empirical findings and practical experience with inclusive education of pupils with special educational needs at all levels of education. Intention of the organizers is to create a space to present views on the current educational issues from the perspective of teachers, school managers, parents, the public, and form the view of pupils and students, too. It is expected that the discussion extends the theoretical horizon of all involved, enrich their knowledge of teaching experience and will be a stimulus for their further research.

We encourage you to accept the invitation and to enrich our discussants in plenary, in individual sections or workshops.